تبلیغات
مهندسی مکانیک و هوافضا - اموزش های اساسی و بسیار مهم ورد (2)
هر آنچه که یک مهندس بخواهد اینجا هست!
 
آخرین مطالب
 
محبوبترین ها ی سایت
اموزش های اساسی و بسیار مهم ورد (2)

فارسی کردن شماره صفحه در فهرست اتوماتیک

چنانچه یک فهرست اتوماتیک برای یک متن فارسی ایجاد کرده‌اید ولی شماره صفحه‌های آن انگلیسی هستند، این مشکل به علت چپ به راست بودن فرمت بخش‌بندی شماست. برای حل این مشکل،

1- مکان‌نما را در بخش‌های مختلف فایلتان قرار دهید و کادر page setup را باز کنید. برای این کار در ورد 2003 ، از منوی File گزینه page setup را انتخاب کنید. در ورد 2007 و 2010 از ریبون بالای صفحه ، منوی page layout ، فلش کوچک سمت راست پایین (روبروی نوشته Page setup) را کلیک کنید.

2- کادر Page setup باز شده است. در بالای کادر برگه layout را انتخاب کنید و قسمت section direction را بر روی گزینه right to left قرار دهید.

3- در صورتی که کل فایلتان دارای یک بخش (section) باشد، با انجام دو مرحله بالا مشکل حل شده و با آپدیت کردن فهرست، شماره صفحه‌های فهرست فارسی می‌شوند ولی اگر فایلتان دارای چندین بخش است در پایین همین کادر قسمت Apply to را می‌توانید روی گزینه Whole document قرار دهید. ولی اگر فایلتان شامل صفحات مختلف A3 ، A4 و ... هست بهتر است از این گزینه استفاده نکنید و مراحل 1 و 2 را برای هر بخش از فایلتان جداگانه انجام دهید.

4- پس از انجام مراحل فوق اگر باز هم اعداد فهرست انگلیسی باشد، باید به همان قسمت از متنتان (نه فهرست) رفته و مراحل یک و دو را انجام دهید و سپس روی فهرستتان راست کلیک کنید، update field را بزنید و گزینه update entire table را انتخاب نمایید.

ادامه  مطلب را از دست ندهید ....

لینک کردن محتوای دو فایل به هم

Word 2003 :

1- فرض کنید 2 تا فایل داریم به نام a ، b به آدرس "E:\a.doc" و "E:\b.doc"
2- قسمتی از فایل a : «به فصل پنجم نگاه کنید» 
3- می‌خواهیم در فایل b همین عبارت از فایل a بیاید به نحوی که اگر در فایل a تغییر پیدا کرد در فایل b هم تغییر کند. 
4- قسمت «به فصل پنجم نگاه کنید» را در فایل a سلکت (select) کنید
5- از منوی Insert/bookmark کادر bookmark باز می‌شود. یک اسم تایپ کنید مثلاً aa1 و add کنید.
6- در فایل b در قسمتی که می‌خواهید مکان‌نما را قرار دهید. از منوی Insert/field کادر field را باز کنید. از منوی سمت چپ includetext را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. 
7- بر روی دکمه Field Codes کلیک کنید. در قسمت وسط جلوی کلمه INCLUDETEXT آدرس فایل اول را داخل کوتیشن بنویسید: "E:\a.doc" سپس space را بزنید. 
8- اسمی که برای بوکمارک انتخاب کردید را بدون هیچ چیز اضافه ای تایپ کنید. aa1
9- در نهایت به این شکل می‌شود: INCLUDETEXT "E:\a.doc" aa1
10- دکمه Ok را بزنید. در اینجا به طور اتوماتیک تایپ می‌شود «به فصل پنجم نگاه کنید». حالا هر کلمه‌ای را که در این قسمت در فایل a عوض کنید در فایل b با سلکت کردن کل متن و زدن دکمه F9 آپدیت می‌شود.

شماره گذاری اتوماتیک در ورد

گاهی اوقات در یک متن می‌خواهیم شماره‌های اتوماتیک وارد کنیم. مثلاً در متنتان چندین جدول دارید. جدول شماره 1 ، جدول شماره 2 و .... هنگام ادیت کردن متن، مجبور می‌شوید بین جداول، یک جدول دیگر هم اضافه کنید. اگر از شماره گذاری اتوماتیک استفاده کرده باشید، ورد به طور خودکار شماره جداول را درست می‌کند. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:

1- بنویسید «جدول شماره» بعد به ترتیب Alt + I و سپس کلید F را بزنید. 
کادری با عنوان field نمایش داده خواهد شد.

2- از ستون سمت چپ عبارت Seq را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

3- در قسمت سمت راست در کادری با عنوان Field Codes عبارت Seq نوشته شده است. جلوی آن یک اسم بنویسید. مثلاً «جدول». اسم مورد نظر می‌تواند به فارسی یا لاتین باشد.

4- کلید OK را فشار دهید. عدد 1 نمایش داده می‌شود.

5- کل عبارت «جدول شماره 1» را 5 بار کپی پیست کنید.

6- حالا همه را بلوک کنید و کلید F9 را بزنید. می‌بینید که عبارت به ترتیب به «جدول شماره 1» «جدول شماره 2» «جدول شماره 3» و ... تغییر می‌کنند.

7- بین جدول شماره 3 و 4 مجدداً «جدول شماره 1» را پیست کنید. مجدداً همه را انتخاب و کلید F9 را فشار دهید. می‌بینید که شماره‌بندی به طور اتوماتیک تصحیح می‌شود.

8- برای درج شماره‌های جدا جدا برای شکل، عکس، نمودار و ... باید اسم‌های مختلفی در قسمت Field Codes تایپ کنید.

چگونه فهرست اتوماتیک درست کنیم؟ روش ایجاد فهرست اتوماتیک

ش آسان

1- متنتان را کامل تایپ کنید.

2- نام سبک یا style تمام تیترهایتان را به یک اسم تغییر دهید مثلاً بگذارید "عنوان" لازم نیست اسم انگلیسی برای آن انتخاب کنید.

برای این کار روی هر تیتر کلیک کرده ،  Alt + shift + s را فشار دهید و در کادر نشان داده شده تایپ کنید "عنوان"

3- حال مکان نما را درجایی که می خواهید فهرستتان را تایپ کنید قرار دهید.

4- دکمه های زیر را به ترتیب فشار دهید : الف) alt + s  ، ب) t ، ج) i

5- در کادر نشان داده شده یعنی کادر table of contents گزینه options را انتخاب کنید.

6- در کادر نشان داده شده یعنی کادر table of contents options تمام اعداد روبروی سبکها را پاک کنید و به دنبال سبک "عنوان" بگردید. روبروی این سبک عدد 1 را وارد کنید.

7- تمام کادرها را ok کنید. حال فهرست شما ایجاد شده و می توانید فونت آن را تغییر دهید.

8- اگر در متن، تیترهایتان تغییر کرد، با راست کلیک کردن روی فهرست و انتخاب گزینه update می توانید فهرستتان را update کنید.


فایل آموزشی تمرینی زیرا را دانلود کنید و انجام دهید.

تمرین شماره یک - ایجاد فهرست اتوماتیک- حجم 170 کیلوبایت


سبک ها در Word بطور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

سبک های کاراکتری: این سبک ها برای اعمال تغییرات در متن به کار برده می شوند.

سبک پاراگرافی: این سبک ها خصوصیات متن و پاراگراف را با هم تغییر می دهند.

از مهمترین سبک ها می توان به سبک Heading  برای عناوین و سبک Normal (سبک پیش فرض) اشاره کرد.

 

برای ایجاد یک سبک جدید می توان به صورت زیر عمل کرد:

** متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و در گروه Style  روی دکمه more کلیک کنید و گزینه Save selection as New Quick Style  را انتخاب کنید.

** در کادرStyle from Formatting Create New  یک نام برای سبک جدید وارد کرده و روی دکمه Modify  کلیک کنید.

** با فشردن دکمه ی Format، می توانید انواع قالب بندی های قلم، پاراگراف،tab  و ... را انجام دهید.

** در صورت انتخاب گزینه New documents based on this template  این سبک را در دسترس اسناد جدید قرار می گیرد.

** روی Ok  کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

برای اعمال تغییرات بر روی فهرست مطالب در ابتدا می بایست در قسمت Styleها برای تیترهای مطالب و همچنین فصل ها و یا زیر مجموعه های خود یک سبک مشخص ایجاد کنیم.

فهرست سازی در word

به سند خود یک سرتیتر یا زیر صفحه اضافه کنید:

** اگر مایل به ایجاد header و footer هستید آن ها را اعمال کنید.

**  به ابتدای صفحه جدید بروید و نامی را برای فهرست مطالب خود ایجاد کنید.

** به خط بعد بروید.

**سپس به تب References رفته و با استفاده از گزینه Table of contents بر روی Insert table of contents کلیک کنید که می توان آن را شروع ایجاد فهرست مطالب معرفی کرد.

فهرست سازی در word

با وارد شدن به بخش Insert table of contents می توان تنظیمات دیگر را نیز انجام داد.

زمانی که شما فهرست مطالب را درست می کنید یک سری از عبارت ها در ابتدای سطر قرار می گیرند و برخی دارای تورفتگی هستند. برای انجام این کار شما می بایست در قسمت Insert table of contents گزینه Option را انتخاب کنید. با توجه به نام گذاری خود در ابتدای توضیحات، می بینید که در جلوی این عبارت ها کادرهایی وجود دارد که با Header،Toc level مشخص شده اند. در این قسمت شما می توانید به سرفصل های خود عدد بدهید.(اگر شماره 1 را بدهید عبارت مورد نظر شما در ابتدای سطر قرار می گیرد و در صورتی که از شماره 2 استفاده کنید عبارت جلوتر از عبارت سطح 1 قرار می گیرد) و OK کنید.

Word می تواند تعریف قالب بندی های قلم (رنگ، اندازه، نوع و سبک قلم) و قالب بندی های پاراگراف (تو رفتگی ، فاصله ی بین خطوط و ...) را تحت یک نام ذخیره کند که به آن سبک (Style) می گویند

در این صفحه چند گزینه مشاهده می شود که به شرح زیر هستند.

عبارت Show page number شماره صفحات را نشان می دهد.

عبارت Right align page number ، در صورتی که فهرست شما به فارسی است این گزینه را تیک دار کنید.

عبارت Use hyperlinks instead of page number، برای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما بخواهید بین یک مطلب و سرفصلش ارتباط برقرار کنید. زمانی که برای تیترهای خود این قابلیت را به کار ببرید، در صورتی که با فشردن کلید Ctrl بر روی تیتر مورد نظر کلیک کنید به سرفصل تیتر مربوطه می روید.

فهرست سازی در word

** برای انجام تغییراتی همچون تغییر فونت، رنگ، پاراگراف بندی و ... می توانید کل فهرست را انتخاب و تغییرات را اعمال کنید.

** به روز کردن فهرست مطالب

اگر خواستید تغییراتی را در بخش فهرست خود ایجاد کنید (تغییر در مطالب یا شماره گذاری ها)، هیچ گاه این کار را به صورت دستی انجام ندهید چرا که ممکن است کل فهرست شما دچار اشکال شود.

برای این کار بهتر است در جلوی عبارتی که دارای اولین سطح است کلیک راست کنید و عبارت Update field را انتخاب کنید.

برای شما کادری نمایش داده می شود که براساس آن چه که می خواهید تغییر دهید می توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فهرست سازی در word

با انتخاب گزینه اول شما می توانید تنها شماره ها را به روز کنید.

با انتخاب گزینه دوم می توانید تمامی محتویات را تغییر داده یا به عبارتی آن ها را به روز کنید.



مرتبط با: آموزش آفیس ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر