تبلیغات
مهندسی مکانیک و هوافضا - نکاتی که در مورد بازار کار هوافضا در ایران باید بدانیم
هر آنچه که یک مهندس بخواهد اینجا هست!
 
آخرین مطالب
 
محبوبترین ها ی سایت
نکاتی که در مورد بازار کار هوافضا در ایران باید بدانیم
حقیقت می تواند شیرین و لذت بخش باشد، به شرط اینکه تصمیم گیری های هوشمندانه پس از آن برای اصلاح یا بهبود مسیر وجود داشته باشد.
همچنین می تواند تلخ باشد برای آن دسته از عزیزانی که در مقابل حقایق مقاومت می کنند.

لحن توضیحات، صریح و دوستانه و صادقانه خواهد بود، زیرا انتظار مخاطب این نکات نیز همین است.

همانطور که خوب می دانید، از نکات برجسته رشته هوافضا در سال های 1380 تا 1386 تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان کم آن بود و به همین علت بازارکار کوچک و محدود آن به چشم نمی آمد و این کم بودن از لحاظ کمیت، یک مزیت بزرگ محسوب می شد. 

اما در سال های قبل از 1390 ورق کاملا برگشت ! تعداد فارغ التحصیلان به 10 برابر موقعیت های شغلی موجود در آن دوره بدل شد، البته تا سال 1390 آنقدرها هم زنگ های هشدار به صدا در نیامده بود چون اندک افرادی توانستند موقعیت های شغلی مربوطه را کسب کنند. تا اینکه پس از سال 90 شرایط به طرز عجیبی تغییر کرد و تعداد فارغ التحصیل با توجه به همین بازار کار کوچک، بسیار بسیار بیشتر از حد معمولی شد تا اینکه به شرایط فوق بحرانی رسید.

نکته 1 : دیگر نمی توان گفت که تعداد فارغ التحصیلان این رشته کم است. در مقایسه با موقعیت های صنعتی محدود تعداد فارغ التحصیلان بسیار فراتر از حد فوق اشباع می باشد.

نکته 2 : در ایران بیش از 5000 فارغ التحصیل هوافضای بیکار داریم. دیگر بقیه مسائل مربوطه در مورد اشتغال را خودتان پیش بینی کنید.

اما با وجود این حجم از فارغ التحصیلان و بیکاران هوافضایی، برای چه هنوز هم افراد را به هوافضا تشویق می کنند ؟ شاید این سوال در ذهن شما هم باشد. جواب آن ساده است !
برای گرفتن پاسخ، ابتدا باید دید که چه کسانی افراد را به هوافضا تشویق می کنند.
اگر خوب دقت کنیم، می بینیم دو گروه مردم را به هوافضا تشویق می کنند :

1. کسانی که از این اوضاع خراب سود می برند، مانند موسسات آموزشی و همینطور گروه های هوافضایی تازه تاسیس در دانشگاه هایی نظیر پیام نور و غیره .
2. افرادی که تازه وارد هوافضا شده اند و یا در اواسط راه هستند اما دید دقیقی نسبت به آن ندارند، دوست دارند رشته ای که در آن هستند را بی دلیل تبلیغ کنند. تنها چیزی که دوست دارند از آن کسب کنند یک حس خودبرتر بینی کاذب می باشد که البته این حس هم دوام چندانی ندارد.

در مورد گروه اول تبلیغاتی های هوافضا یک مثال بزنم.
برای مثال "موسسه آموزشی پارسه" در توضیحات هوافضا آورده است که "با وجود گسترش ترافیک هوایی و تعداد مسافران، نیاز به مهندس هوافضا بیشتر می شود". خب همین جمله کافی است که بدانیم این موسسه هیچ چیزی از هوافضا نمی داند و حتی قادر به تشخیص بین یک مهندس هوافضا و یک کنترلر هوایی در فرودگاه نمی باشد.
پارسه یک مثال بود، مدرسان شریف و تمامی موسسات آموزشی بلااستثنا اینگونه هستند. اگر برای مثال به جزوات پر از غلط مدرسان شریف نگاهی بیندازید متوجه عمق ناآگاهی آن ها خواهید شد.
اما آن ها از شما سود می برند، تا زمانی که افراد از حقایق شغلی هوافضا آگاه نباشند و وارد این رشته شوند، بازار و درآمد موسسات خدمات آموزشی هم وجود دارد وگرنه بدون شما ها آن ها مجبورند تغییر شغل دهند و دیگر نمی توانند از شما سوءاستفاده کنند.

نکته 3 : اکثر افرادی که حقایق فاجعه آمیز اشتغال و صنعت هوافضا را در ایران سانسور می کنند و در مقابل دست به تعریف و تمجید غیرواقعی از آن می زنند، از این راه به سود مالی می رسند. یعنی با سوءاستفاده از شما صاحب پول می شوند. پس دروغشان را باور نکنید و سعی کنید نه تنها خود را، بلکه دیگران را از افتادن در دام آن ها نجات دهید.

عده ای دیگر ناراحت می شوند و می گویند : خب حالا ما مدت زیادی است که وارد هوافضا شده ایم، دانستن این ها چه سودی برایمان دارد.
پاسخ این است که اگر مدت کمی وارد آن شده باشید می توانید تغییر مسیر بدهید اما اگر مدت زیادی مشغول به تحصیل آن هستید بهتر است با مطالعه مقالات موجود و روشنگرانه در سایت های معتبر، حداقل یک گرایش خوب انتخاب کنید که کم تر ضرر ببینید.

نکته 4 : اگر مدت زیادی است که وارد تحصیل رشته هوافضا شده اید، حداقل انتخاب های عاقلانه تری را داشته باشید. یک راهنما در این رابطه در انجمن Asec توسط اینجانب به نگارش در آمده است، مطالعه آن می تواند به شما برای انتخاب بهتر کمک کند و در آینده شغلی شما تاثیر مستقیم دارد.

در جای دیگری به شما گفته می شود که دانشجوی هوافضا توانایی انجام کارهای مکانیکی را دارد، و سپس لیستی به شما داده می شود که پس از فارغ التحصیلی، اگر مشاغل هوافضایی وجود نداشته باشند می توانید وارد آن مشاغل مکانیکی شوید. در ظاهر خوب است. اما در حقیقت آن ها از حقیقت مدرک گرایی غافل شده اند. مطمئن باشید که در صنعت بسیار غیرعادی است که صاحبان مشاغل و مسئولین استخدام برای موقعیت های مکانیک بیایند یک مهندس مکانیک را استخدام نکنند و بجایش هوافضا را جذب کنند. در مشاغل مکانیک، اولویت با مهندس مکانیک است کمااینکه موقعیت های شغلی مکانیک بسیار گسترده می باشند. 

نکته 5 : پس از فارغ التحصیلی از هوافضا، موقعیت های جذب هوافضا وجود ندارند یا بی نهایت محدود هستند، از طرفی در مشاغل نفت و گاز و مشاغل مکانیک، اولویت با فارغ التحصیلان آن رشته ها می باشد و نه با هوافضا.

اخیرا اطلاعاتی نیز از سایت هایی نظیر ایران تیلنت منتشر می شود که موقعیت شغلی و درآمدی هوافضا را معرفی می کند. خب ... چند سالی است که آن مرکز دست به پخش اطلاعات مکانیک بجای هوافضا می زند. پس اطلاعات درآمدی منتشره مرتبط با مکانیک می باشد و نه هوافضا.

در مهندسی هوافضا برای فارغ التحصیلان هر از چند گاهی دو موقعیت محدود پیش می آید. یکی موقعیت غیرنظامی تحت عنوان استادی در دانشگاه های تازه تاسیس یا مراکز دانشگاهی که به تازگی هوافضا آورده اند. دیگری خدمت در مراکز نظامی است. در مورد استادی دانشگاه، از لحاظ در آمدی تعریفی ندارد. شما می تواند در رده های مربی و استادیار جذب دانشگاه شوید. البته چون شرایط استادی تعریفی ندارد معمولا به عنوان شغل موقت در رده مربی به آن تمایل پیدا می کنند و در دانشگاه تدریس می کنند. موقعیت نظامی نیز شامل استخدام در مراکز نظامی می باشد. در قدیم الایام از طریق ستاری و مالک اشتر میسر بود اما امروزه از طریق دانشگاه جامع امام حسین (ع) این امر ممکن است.

نکته 6 : برای جذب شدن در مراکز غیرنظامی تنها گزینه موجود گزینه جذب به عنوان تدریس در دانشگاه می باشد. یعنی شما امروز درس می خوانید، فردا استاد می شوید و تدریس می کنید، و پس از آن دانشجو استاد می شود و درس می دهد. یک دور باطل که ادامه خواهد داشت. با یک موقعیت درآمدی نامطلوب و کم.

نکته 7 : برای جذب شدن در مراکز نظامی، امروزه اولویت اول با دانشگاه جامع امام حسین (ع) می باشد و پس از آن صرفا در حرفه صلاحیت های پروازی اولویت با دانشگاه شهید ستاری. یعنی فقط همین دو دانشگاه. البته این موقعیت ها هم با وجود درآمد کافی، مانند گذشته زیاد نیستند و هر از چندگاهی موقعیت جذب پیش می آید اما بهترین انتخاب در هوافضا می باشد.

نکته 8 : وقتی گفته می شود در ایران نیاز به انجام فلان برنامه است، معنی اش این نیست که منتظر هستیم دانشجو بیاید درس بخواند و سپس برایمان آن پروژه را انجام دهد. معنی اش این است که ما پرسنل به اندازه ی کافی داریم و همینطور یک تعداد محدود از فارغ التحصیلان قدیمی و اساتید پرسابقه مدت زیادی است که روی آن مشغول بوده اند و هم اکنون هم یا به نتیجه رسیده اند یا در ماه های آتی به نتیجه می رسند. به هیچ وجه معنی اش این نیست که خلا آن توسط دانشجو حس می شود.
منبع : http://asec.ir/


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
اریا شنبه 24 مهر 1395 03:36 ق.ظ
شما دوستانی که دیگران را از انتخاب رشته هوافضا منع میکنید تا حالا چده اینقدر که مارا زیر سوال میبرید مسئولین حکومتی را زیر سوال ببرید که چرا که چرا اینقدر دانشجو برای رشته ی هوافضا میگیرند تا بیکار به بار نیاورد ؟؟؟؟؟؟؟
خواهش میکنم به جای اینکه بگید روحانی روحانی حمایتت میکنیم بگید بپرسیییییییییییییید چرا ظرفیت رشته هایی که بیکار زیاد دارند را کم نمیکنید تا سایتهای خیر خواهانه ی شما پدید نیاید و اینقدر جو ناامیدی را بین فارق التحصیلان هوافضا پخش نکند
حسین اتحادی پاسخ داد:
سلام دوست عزیز، اگر مطلب را بار دیگر با دقت بیشتر بخوانید متوجه خواهید شد که نویسنده ، علاوه بر منع دانشجویان از انتخاب رشته هوافضا ، دید انتقادی نسبت به سیاست های حاکم بر مجموعه هوافضا دارد. از نظر من ، مطمینا هدف نویسنده ، انتشار حس ناامیدی و یاس بین من و شما نیست ، بلکه هدف روشن کردن افکار عمومی و کمک به هدفگذاری امثال بنده و شما میباشد . . .
استند لوازم تحریر پنجشنبه 3 تیر 1395 10:53 ب.ظ
مطلب جالبی بود13
اندیشه پویان پنجشنبه 3 تیر 1395 05:56 ب.ظ
عالی بود تشکر از زحماتتون
طرح توجیهی پنجشنبه 3 تیر 1395 04:23 ب.ظ
مطلب مفیدی بود
ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر